Vad är Värdskap?
KALENDER
PRENUMERERA NU

En gång i månaden kommer Värdskapsbrevet med en inspirerande historia, nyheter samt information om utbildningar och arrangemang!

Om värdskap - värdskapsfilosofin

Om värdskap - värdskapsfilosofin Nu kan du beställa värdskapfilosofin i tryckt format. Skriften är på 34 sidor och innehåller tio delar om värdskap och konsten att få människor att känna sig välkomna. Pris 55:-/st Vid beställning, kontakta kicki@vardskapet.se

NY BOK - LEDA SOM VÄRD

NY BOK - LEDA SOM VÄRD Den här boken är en hyllning till alla operativa chefer som får världen att fungera i verkligheten. 
Läs mer
BÖCKER FRÅN VÄRDSKAPET
DET GODA VÄRDSKAPET DET GODA VÄRDSKAPET
Boken om konsten att få människor att känna sig välkomna. En konst som utövas mot gäster, kollegor och oss själva.
Läs mer
SAGT OM VÄRDSKAP
Både hjärna och hjärta måste vara med.
KONTAKTINFORMATION
Post:
c/o United Spaces
Box 190
SE-101 23 Stockholm

Besök:
United Spaces Waterfront Building
Klarabergsviadukten 63
SE-111 64 Stockholm

info@vardskapet.se
Tel: 08-714 08 10
VÄRDSKAPET I SOCIALA MEDIER
Värdskapsbloggen

Jan Gunnarsson

Inspiratör, författare - och Värdskapets grundare. 

Mina inlägg

Det man har framför sig
De gamla sköra benen kliver försiktigt ombord på bussen. Tio sekunder senare, när bussen styr ut från hållplatsen, sitter han ner tryggt på väg till barnbarnsbarnen. En människa ute på en liten resa känner sig sedd. Tandsköterskan lägger sin omtänksamma hand på en axel, sekunden innan borren startar. En människa med lite oro känner sig lugn. ”Hur är det?” En människa som är orolig för sitt barn känner omtanke från en kollega. ”Berätta om ditt problem så kan vi lösa det tillsammans.” En människa » LÄS MER

Applåderna på SK1004
Söndag morgon. Lite småtrött, efter att ha kommit från Uganda dagen innan, har jag slagit mig ner i 7C för en flygning Stockholm till Luleå och föreläsning för ledare inom idrotten. Ska kolla mailen en sista gång och ser plötsligt kaptenen med en mikrofon i handen längst fram i kabinen. Lite på känsla sätter jag på inspelning på mobilen. Det visar sig vara en bra idé. ”Jag gillar att titta på folk när jag pratar med folk därför tänkte jag stå här en stund och socialisera lite, för sedan försvinn » LÄS MER

Med välkomnande ögon
Ser att tjejen en bit ner i lokalen gäspar några gånger och jag hinner tänka att min föreläsning nog inte är så intressant för henne.  Upptäcker spår i nysnön utanför en av bodarna på landet en januarimorgon. Spåren leder till den nyinflyttade grannen. I boden förvaras förutom det vanliga även några flaskor whiskey, cognac och annat. Jag kollar, det verkar som alla flaskorna står kvar. Funderar under dagen vad grannen haft att göra i vår bod. Huvudteorin är att han har ungdomar som fått slut på » LÄS MER

Att välkomna en rast
Jag bor och arbetar en stor del av året i Roslagen, den norra delen av Stockholms skärgård. Mitt på ön finns det en fin gammal brädgård, vilket jag är tacksam för. Världen ser allt fler byggmarknader a la jättehangar växa upp utmed de stora vägarna, men här finns Stämmarsunds Trä. Med riktiga, vänliga och hjälpsamma människor att tala med, rödmålade hus där det luktar nysågat och några katter som stryker runt bland virkeshögarna utmed de faluröda träbyggnaderna i jakt på en mus. Häromdagen var j » LÄS MER

MEDGES EJ
Står det på den lilla skärmen där jag stuckit in betalkortet. Tar ut det och gnuggar chippet. ”Medges Ej”, igen. Lämnar butiken utan mina varor och ringer hustrun som sköter privatekonomin. Hon förklarar att jag antagligen använt upp min limit, ”men jag sitter i ett möte så jag kan inte tala nu”. Går iväg till Swedbank, vår bank, ok inte helt vår,. De säger att det inte är deras kort utan SJ som ger ut kortet tillsammans med SEB. Jag förklarar att jag skulle behöva lite cash och de säger att det » LÄS MER

E är ju ingen gångplats!
Jag minns en tid när människan som mötte kunden, besökaren, invånaren skulle vara en glad, empatisk och serviceinriktad person Gärna lite säljare och helst iförd ett varmt leende. Och visst, det är ju något fint och trevligt över det.  Men idag handlar det lika mycket om något helt annat. Välkommen till digitaliseringens era som sköljer över allt och alla. Till en värld där det mesta görs och än mer kommer att göras av kunderna själva. Vi sköter våra bankärenden själva, vi skannar själva maten i » LÄS MER

Att se en någon
Oftast är jag en ”ingen”. Jag sitter i en buss full av andra ”inga”. Jag kommer in i butiken som kund, en ”ingen”. Oftast är vi just det, en ”ingen”. Vi snurrar runt i en värld som plånböcker, passagerare, sjuka, besökare, kunder, studenter, äldre, unga, som nummer. Och visst, ibland är det skönt att vara just en ”ingen”. Men så händer det att vi för en stund är en ”någon”. När vi inte bara upplever bra service, ett trevligt bemötande, utan ett äkta värdskap. Vi känner oss väntade, ett vackert o » LÄS MER

En trygg hamn
”Jag kunde komma hem till min mormor, hon var alltid lika glad när jag kom och hon hade all tid i världen att vara med mig, att lyssna på mig och allt jag hade att berätta. Mellan mina långa utläggningar om vad som hänt och vad jag höll på med, lyckades hon ibland få in ett litet ’oj’, ’jaså’, ’nämen” och ’tänka sig’. Det kändes så gott att vara där”, sa en seminariedeltagare på min fråga när de verkligen känt sig välkomna i sitt liv, ”så bjöd hon på goda kakor också”. Att få människor att känna » LÄS MER

Medkänsla på tåget
Jag sitter ensam i en inglasad hörna på väg tillbaka mot Stockholm. Något händer längre ner i vagnen. När jag tittar upp ser jag en tjej studsa upp från sin stol och närma sig min del av vagnen och jag hör hur hon börjar tala med konduktören utanför min kupé. Tjejen säger att hon inte kan sitta kvar på sin plats för att killen mitt emot ”är full eller drogad eller nåt, han sitter och spottar och skriker saker och jag har bokat första klassbiljett för att jag ville ha lite lugn och ro och kunna a » LÄS MER

Om Kicki Grunditz
Passion. Erfarenhet. Glädje. Tre ord som beskriver Kicki.  Kickis passion är att utveckla människor som i sin tur vill utveckla verksamheter och platser. ”Jag mår helt enkelt bra av att se människor växa.”  Kicki har lång erfarenhet av att designa och genomföra företagsanpassade utbildningar, träningar och föreläsningar inom områden som ledarskap, kommunikation, värdskap, bemötande, service och försäljning. Hon coachar även ledare och medarbetare, både inom privat och offentlig sektor – individu » LÄS MER