Konsten att vara gäst

mars 19, 2018

Det är sen kväll och snön yr när jag kommer fram till hotellet i Luleå. I receptionen sitter en ung tjej som diskret försöker dölja sin gäspning. Hon lyckas ändå dra upp mungiporna när jag kommer fram till disken.

”Vad härligt att vara framme på ert fina hotell!”, säger jag med mitt bästa leende, när jag tar av mig mössan.

”Välkommen, vilket busväder, men flyget kom fram, det var ju skönt, välkommen!”

Efter incheckningen säger hon ”frukost serveras mellan klockan sju och tio” och överlämnar nyckelkortet.

”Oj, jag vet inte om jag orkar sitta hela tiden”, får jag ur mig. Hon fnissar till, ”du får kämpa lite!”

”Jag ska försöka, god natt.”

”Sov gott.”

På väg ner till maratonfrukosten nästa morgon passerar jag en kille med sin städvagn i korridoren, vi säger hej till varandra och jag tänker att han nog kommer att uppskatta att jag lämnat badrummet som det vore hemma, rent och snyggt.

Det finns ett ord på latin, hospes, som är grunden för hospital och engelskans hospitality. Hospes innefattar såväl en värd som en gäst. Hur värden välkomnar sin gäst, värdskap, men lika mycket hur gästen välkomnar sin gäst, gästskap. När bägge ser och tar sitt ansvar för ett möte, uppstår något vackert och värdefullt.

Som värd strävar vi efter att få vår gäst att känna sig väntad, ett ord som rymmer känslan att vara bland vänner och att någon är glad för att gästen kommer och har förberett sig.

En god gäst visar sin värd uppskattning. När värden frågar om gästen vill ha kaffe så säger den goda gästen inte,” tja om någon annan vill ha, men gör inget besvär för min skull”, det är att ta ifrån värden glädjen, inte besväret, att få bjuda sin gäst på kaffe.

Gästskap är att vara en bra gäst när vi kommer till veckomötet. I tid. Förberedda. Nyfikna. Delaktiga. Medansvariga.

Gästskap är att gå på ett flygplan och möta flygvärdinnans ögon istället för att vara slukad av sin mobiltelefon.

Gästskap är att komma till vårdcentralen och inleda med ett ”god morgon” och inte ett ”ska man visa leg eller?”

Gästskap är att nyfiket ta in entusiasmen och kunskaperna en naturguide delar med sig av vid en öppen eld.

Ibland tänker jag att värden skulle kunna vara tydligare mot gästerna, att när man kommer till en plats som besökare få en liten skrift ”Välkommen! Så här är du en bra gäst hos oss.” Ett bra värdskap är ibland att ställa krav på gästerna, något som de flesta gäster uppskattar.

Bara för att vi som gäster betalar för oss, ger det inte oss rätten att uppföra oss hur som helst.

Till sist, ett litet träningstips:

I morgon, under hela dagen, vart du än kommer, vilka du än möter, hur du än mår, ansträng dig att vara den mest välkomnande gäst du kan.

Och upptäck samtidigt vilket fantastiskt värdskap du kommer att få uppleva.

”God morgon, frukostmatsalen ligger till vänster, kämpa på nu!”

Text: Jan Gunnarsson